Kenali Cotton Flannel vs Cotton Biasa

Assalamualaikum wbt.

Entry ini berkongsi bagaimana mengenal kain cotton flannel dan kain cotton biasa.

Apa itu kain cotton flannel?

Kainnya jenis yang lembut dan agak tebal tapi jenis material sejuk. Bagi yang pernah melahirkan bayi di hospital pasti anak pernah dibedung dengan kain hospital, kan? Kalau kat hospital kerajaan, kain bedung yang berwarna hijau yang digunakan untuk membedung bayi yang baru dilahirkan adalah kain cotton flannel,dan di hospital swasta biasanya dibedung dengan kain cotton flannel bercorak. Haa.. itulah kain cotton flannel.

Disebabkan sifat semulajadi flannel yang diperbuat daripada 100% kapas  tulen yang tidak boleh bergabung dengan mana2 elemen warna khususnya warna terang maka adalah dinasihatkan supaya sebarang basuhan tidak dicampur dengan fabrik lain.

Apa itu kain cotton biasa? 

Kain cotton biasa ni menyamai kain cotton yang digunakan untuk membuat baju sekolah. Biasanya mak-mak kita dulu2 menggunakan kain cotton biasa untuk membuat barut, di samping itu ianya juga sejuk dan lebih nipis dari kain flannel.
 

Bezanya apabila menggunakan antara dua jenis kain untuk membarut perut baby ialah pada kekemasannya. Kain cotton flannel ni lebih terletak elok dan kemas pada perut baby dan kain cotton biasa ni kadang2 boleh jadi bra untuk baby.
 

Apapun terpulang pada citarasa masing2, pilih aje mana yang sesuai di mata dan berkenan di hati. Apa yang penting, perut baby kita tak kembung

No comments:

Post a Comment